Kişinin yaneşeliığı topluluk ortamında kıymeti olan , kapasite, hesap ve başka davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tüyönetmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara için insanoğluın davranışlarında belirli vürutmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki yaşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değaksiyonme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok teşhismı bünyelabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin lakinçlarına usturuplu ) değaksiyonme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis için;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının istenilen yönde değaksiyontirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değaksiyonme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç çizgi öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı parçalanmamış kültürler için benzeridır. Fakatçların içinde ne olduğu ve öğrenme için kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre için değaksiyonebilir, ama sürecin doğası değaksiyonmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca biryoğun filozof ve terbiyeci, eğitimin ne evetğuna üzerine farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçün teşhismı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değaksiyonikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın ortamında eğitime üzerine temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değaksiyonikliği” ve “müddetç” gibi kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, kişioğlu için hayat boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere usturuplu olabileceği gibi istenmedik yönde de vürutebilir. Terbiye sürecinin aksiyonletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği gibi vürutigüzel de olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal yetişek, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal yetişek denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, yetişek merkezleri gibi mekânlarda maruz yetişek formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. Doğrusu yetişek sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek geçmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda ya da kurumlarda belirli bir çekim ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal yetişek ise bizatihi vüruten hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki can bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir mekanizma olarak ele alındığında ise yetişek sisteminin üç çizgi ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kaynak; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel gibi fiziki unsurlardır. Müddetç; mektep ortamında gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, mezuniyet, sınav geriları gibi istenilen davranış değaksiyoniklikleridir.
Bir Cevap Yazın